Ei ole kuntaa ilman maaseutua

Jotta saadaan Sonkajärvi pysymään elinvoimasena kuntana, on huolehtidaava myös maaseutumme elinvoimasta. Maaseudun teiden rappeutuminen ja suunnitteilla olevat polttoaineiden hinnankorotukset heikentävät oleellisesti maaseudulla asuvien ihmisten elinoloja, -taloutta ja viihtyvyyttä. Mielestäni huomio pitäisi kiinnittää uusiutuvien energioiden ,diesel ja biokaasujen käytön lisäämiseen hintojen korotuksen sijaan. Jokainen mökki ja kiinteistö maaseudulla tuo verotuloja, sekä lisäpalveluja kotikuntaan. Teiden kunnosta huolehtiminen on välttämätöntä maaseutuelinkeinojen harjoittamiseen, kylien asuttuna pitämiseen ja kaikenlaiseen harrastus-ja asiointimahdollisuuksiin. Maalla asuvien perheiden lasten koulumatkat taittuvat teitäpitkin, marjastajat, metsästäjät vielä joitakin mainitakseni, ovat vilkas tienkäyttäjä ryhmä. Teiden kulkukelpoisena pitäminen kuuluu kunnan perustehtäviin. Vanhusten lukumäärä on nousussa Sonkajärvellä niinkuin monissa muissakin kunnissa. Olen sitä mieltä, että kunkin vanhuksen mahdollisuutta elää ja asua kotonaan mahdollisimman pitkään tuettaisiin muun muassa kotihoitoon suunatun tuen avulla.

Markku Tissari. Kunnanvaltuuston varavaltuutettu. Teknisen lautakunnan jäsen. Tiejaoston vpj. (ps)

Kirjoitettu 23.3.2021